lördag 13 augusti 2011

The Original Monsters Collection (del 3)



Jag fortsätter här att recensera filmer ur boxen The Original Monsters Collection.

Den här gången är det dags för: Dracula (1931)


Det har gjorts åtskilliga filmer i diverse varianter baserade på Bram Stokers berättelse om Greve Dracula.
Denna film från 1931 ses av många som den bästa och Bela Lugosi är för många den självklara bilden av den bloddrickande greven från Transsylvanien .


Jag kan redan här säga att jag gillar inte vampyrer.
Hittills är det bara Nosferatu (1922) som fångat mitt intresse av alla vampyrfilmer jag har sett.

Filmen känns seg och jag finner det helt omöjligt att inte tänka på parodin " Dracula: Dead and Loving It) (eller Det våras för Dracula, som den också kallas).

Efter att ha småskrattat mig igenom den ca 1 timme och tolv minuter långa filmen så kan jag enbart konstatera att jag är helt fel person att kunna ge den ett rättvis recension.
  

Betyg: 5/10



1 kommentar:

  1. En av Universals tristare skräckfilmer. Jag (och många andra) föredrar den spanska versionen.

    SvaraRadera