söndag 14 augusti 2011

The Original Monsters Collection (del 4)



Jag fortsätter här att recensera filmer ur boxen The Original Monsters Collection.

Den här gången är det dags för: Bride Of Frankenstein (1935):

Det första vi får lära oss är att Frankenstein inte slutade som vi trodde.
Både Dr.Frankenstein och hans monster överlevde.
Dr. Frankenstein beslutar sig för att sluta experimentera men blir tvingad av en galen vetenskapsman,Dr. Pretorius, att fortsätta med sin forskning och att den här gången skapa en kvinna,en följeslagare till sitt första monster.

 
Bride Of Frankenstein är mer lättsam än sin föregångare.
Den innehåller mer humor och i det här fallet är det inte något positivt.
Borta är stämningen från första  filmen och borta är även en stor del av det mesta som gjorde den första filmen bra.
Visst,det är fortfarande Boris Karloff som är monstret, Colin Clive är Henry, men det mesta känns bara konstigt och lite fel på något vis.

Efter allt detta gnäll så vill jag passa på att säga att det här ändå är en mer än okej film som du bör se.
Men se till att se Frankenstein (1931) först.

Betyg: 6/10


2 kommentarer:

  1. Oj! Här tycker vi verkligen olika :D. Jag gillar både Frankenstein och Bride of Frankenstein och tycker nästan andra filmen överträffar originalet. Jag gjorde en genomgång på hela serien, inläggen finns i arkivet för mars-april.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar både Frankenstein och Bride of Frankenstein, såg dokumentärer om alla monsterfilmerna igår och idag :)

    SvaraRadera